E-mailAfdrukkenExport ICS

BAB congres 2019

Evenement

Titel:
BAB congres 2019
Wanneer:
za, 6. april 2019
Locatie:
Maarssen,
Categorie:
Bijeenkomst BAB
Gemaakt door:
Hannah Bijlsma

Omschrijving

Na een succesvolle editie in april 2018 organiseert BAB wederom het BAB-congres op 6 april 2019. Je bent van harte welkom om collega’s te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en geïnspireerd te worden door verschillende sprekers en workshops. Het thema van het congres is: "De Academische leerkracht als sterke schakel".

AANMELDEN VIA DEZE LINK!



Locatie BAB Congres:
Basisschool Wereldkidz Tweesprong
Locatie Fazantenkamp
Fazantenkamp 159-160
3607 CH Maarssen

Het programma in het kort:
10.30 Inloop
11.00 Opening, lancering BAB Academy, BAB Actieplan
12.30 Lunch
13.30 Keynote
14.00 Workshoprondes
16.00 Afsluitende borrel


Toelichting op het programma:

09:45 Eerste ronde koffie - inloop voor ALV
10:00 ALV voor BAB-leden
De Algemene Ledenvergaderig is speciaal voor BAB-leden. Hier wordt de jaarrekening van 2018 en de begroting van 2019 besproken. Ook zullen drie nieuwe bestuursleden worden verkozen. Afke Bunskoeke, Julia Vrolijk en Rutmer Ebbes zullen zich verkiesbaar stellen. Wil je je als bestuurskandidaat beschikbaar stellen? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook vragen voor de rondvraag kun je van tevoren indienen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

10:30 Inloop met koffie/thee – voor de grote groep
11:00 Opening
Welkomswoord voor Hannah Bijlsma
Sociaal jaarverslag door Mirjam Keyser



Lancering BAB Academy met een bijdrage van o.a. Paul Kirschner in het eerste kwartet (start sept 2019)!
Tijdens het BAB congres wordt zijn boek "Op de Schouders van Reuzen" gepresenteerd door de mede-auteurs Luce Claessens en Steven Raaijmakers. 
Als je je tijdens het BAB congres inschrijft voor de Academy, dan ontvang je het boek gratis! Je kunt het ook kopen met korting. 

11:15 BAB-Actieplan
Het doel van dit actieplan is dat de academische leerkracht zó ingezet wordt, dat zijn/haar vaardigheden en kwaliteiten optimaal kunnen bijdragen aan (de ontwikkeling van) het onderwijs in de eigen klas, op de school, binnen het bestuur of sectorbreed.

In het actieplan zijn vijf ambities geformuleerd rondom de volgende onderwerpen:
- Benutting van kennis, kwaliteiten en vaardigheden van academische leerkracht (positionering).
- Een passend HRM-beleid van schoolorganisaties.
- Professionalisering van academici in het basisonderwijs (BAB Academy).
- Kwalitatief goede opleidingsroutes naar het academische leraarschap.
- Duidelijke communicatie van opleidingen naar stagescholen over de inzet van de academische leerkrachten in spé.

Aanwezige gesprekspartners: Loek Schueler (CNV), Petra van Haren (AVS), Jelle Kaldewaij (NRO), Eugenie Stolk (AOB), Sander Dankelman (PO-Raad), Wendy ten Bookum (MeerPrimair), Jan van Tartwijk (ICL/PO-kamer), Ria Westendorp (OCW)

12:30 Lunch
13:30 Keynote
Een verrassende en inspirerende keynote van Simon Ettekoven en Kees Vreugdenhil over het thema: "De academische leerkracht als sterke schakel". 

14:00 Workshopronde 1: workshops A-B-C-D
15:00 Workshopronde 2: workshops B-E-F-G

16:00 Afsluitende borrel

Workshoprondes

WORKSHOP A

Titel
Wat is 'goed onderwijs'? Over pedagogische waarden en idealen

Door
Carlos van Kan
Dr. Carlos van Kan is senior onderzoeker bij het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Beschrijving
Leraren staan voor de uitdaging goed onderwijs te verzorgen aan alle leerlingen in hun klas. Dat vraagt om professionals die naast het hoe en wat van het onderwijs ook ideeën hebben over het waarom en waartoe van hun onderwijs. Het pedagogische prioriteitenspel helpt leraren expliciteren wat zij belangrijk vinden voor hun leerlingen. Het levert een gesprek op over visies op 'goed' onderwijs en wat dit betekent voor de dagelijkse lespraktijk. In deze sessie spelen we het spel, wordt ingegaan op de wetenschappelijke basis ervan, en kijk je hoe je met dit spel op school aan de slag kunt gaan.
_________________________________________________________________________________


WORKSHOP B

Titel
Eensgezind Leiding geven: De academische leerkracht als sterke schakel

Door
Simon Ettekoven en Kees Vreugdenhil

Beschrijving
Met de kenmerken van dat begrip uit de keynote gaan we op zoek naar ervaringen die de deelnemers al hebben met een of meer van die kenmerken. Je leert hoe je als academische leerkracht in jouw organisatie het proces naar ‘eensgezind leiding geven’ op gang kunt brengen. Dat doen we aan de hand van voorbeelden en opdrachten. Je gaat naar huis met theoretische verantwoording en praktische ideeën.
_________________________________________________________________________________


WORKSHOP C

Titel
De effectiviteit van de leerkracht

Door
dr. P.V.A. Delnooz (Paul)

Beschrijving
Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek blijkt dat zowel de motivatie als de prestaties van leerlingen voor een groot deel kunnen worden voorspeld door het gedrag van de leerkracht (tot wel 30%) In deze workshop gaan we met elkaar nadenken over de vraag of (en hoe) een leerkracht de vaardigheden kan leren die ertoe bijdragen dat leerlingen meer gemotiveerd zijn en beter gaan presteren op school. Of te wel: hoe wordt je een effectieve leerkracht?
_________________________________________________________________________________


WORKSHOP D

Titel:
Kennisrotonde zoekt talentvolle academische leerkrachten

Door:
Veronique van der Perk
NRO/Kennisrotonde

Beschrijving:
Wil jij je academische kwaliteiten inzetten en anderen inspireren? Wil je onderzoek vertalen naar de klassenpraktijk? En/of vind je het leuk om creatief mee te denken over uitbreiding van de Kennisrotonde? Kom dan naar deze workshop en zet jouw expertise in. De Kennisrotonde is het online loket voor de beantwoording van vragen uit het onderwijs met kennis uit onderzoek. Samen met academische leerkrachten breidt de Kennisrotonde verder uit. Zo komen kwaliteiten van academici beter tot hun recht én profiteren steeds meer leerkrachten. Deze interactieve workshop wil je in dat kader niet missen!

_________________________________________________________________________________


WORKSHOP E

Titel:
PlusjeKlas: een curriculum voor plusklasonderwijs

Door:
Sascha Brandse (eigenaar Plusjeklas)
Caroline van Muijen (
BAB-lid; plusklasleerkracht & curriculumontwikkelaar)

Beschrijving:
Wil jij jou leerlingen leren ondernemend, creatief en flexibel te zijn? Zodat zij zich zelfstandig kunnen redden in een snel veranderende maatschappij? Dan is het belangrijk dat je die vaardigheden bij leerlingen helpt te ontwikkelen. Hoe dat er in de praktijk uit kan zien, kun je bij de workshop van PlusjeKlas zelf gaan ervaren. PlusjeKlas is een curriculum voor plusklasonderwijs, dat ontwikkeld wordt door Jongleren.biz in samenwerking met basisscholen, het bedrijfsleven en de Universiteit Utrecht. Een curriculum om je klas mee te plussen!
_________________________________________________________________________________


WORKSHOP F

Titel:
Meer grip op je werkgeluk!

Door:
Ingrid Tiggelaar
Opleidingsdocent Marnix Academie Utrecht en Trainer Positieve psychologie in het onderwijs

Beschrijving:
Onderzoek laat zien dat je kunt werken aan je geluk. En dat is goed nieuws voor leerkrachten. Want leerkracht zijn is een prachtig, maar ook een intensief beroep. Meer dan één op de vijf leerkrachten heeft burn-outklachten. Geen overbodige luxe dus om jezelf te trainen in het verhogen van je welbevinden en je veerkracht. In deze workshop maak je kennis met de belangrijkste inzichten uit de "positieve psychologie". Samen kijken we naar de toepassing daarvan in je werk. Wetenschappelijk gefundeerd, maar tegelijk praktisch en persoonlijk.
_________________________________________________________________________________


WORKSHOP G

Titel:
Hoe kun je 21e -eeuwse vaardigheden ontwikkelen bij basisschoolleerlingen?

Door:
Dianne Sandink
Teacher leader op een basisschool en lid van ontwikkelteam Curriculum.Nu voor Mens en Maatschappij

Beschrijving:
Eenentwintigste-eeuwse vaardigheden? Die zijn toch niet nieuw? Waarom wordt het nu dan als "21e -eeuwse vaardigheid" bestempeld? Wat zijn deze vaardigheden eigenlijk en wat kun je ermee? In deze workshop gaan we in op onderzoek naar 21e -eeuwse vaardigheden en over hoe je een aantal 21e -eeuwse vaardigheden formatief kunt beoordelen bij basisschoolleerlingen (gr 5-8). Gebaseerd op onderzoek en praktisch gericht!

_________________________________________________________________________________


Locatie

Locatie:
Wereldkidz Tweesprong - Locatie Fazantenkamp
Straat:
Fazantenkamp 159 – 160
Postcode:
3607 CH
Plaats:
Maarssen