Onderwijsonderzoek

Inspiratie september 2018 - Een Gouden Start

Geschreven door: Masja le Bouille (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) 

In de eerste weken van het schooljaar heb je als leraar goud in handen: het is de tijd waarin een groep nog fris en kneedbaar is. Het is bij uitstek het moment om te werken aan positieve groepsvorming. Dus hoe creëer je in vier weken tijd een wij-gevoel in jouw klas?
In het boek ‘De gouden weken’ laat psycholoog en onderwijsadviseur Boaz Bijleveld zien hoe je de eerste periode van het schooljaar zo vormgeeft dat er het hele jaar een goede sfeer heerst in de klas. Interessant zijn de suggesties voor groepsvormende activiteiten (onder andere originele energizers en verrassende coöperatieve werkvormen), effectief klassenmanagement, de indeling van het lokaal en de indeling van een dag. Na de kerstvakantie herhaal je de methodiek: dit worden de ‘Zilveren Weken’ genoemd. Bijleveld besteedt ook aandacht aan effectieve communicatie met ouders: zo vind je allerlei tips voor gerichte gesprekstechnieken die je direct aan het begin van het schooljaar kunt inzetten.
Sterk is de evidence-based grondslag van het boek. Bijleveld baseert zijn stappenplan op verschillend wetenschappelijk onderzoek, zoals het groepsvormingsmodel van Tuckman en de behoeftepiramide van Maslow. Genoeg inspiratie om van jouw nieuwe klas een gelukkige klas te maken.

Bron: Bijleveld, B. (2011). De Gouden Weken. Groepsvorming en ouderbetrokkenheid. Drachten: Eduforce

Excellent onderwijs: ontwikkelen van talent en betrokkenheid

Aangeleverd door: Elke Mulder.

Artikel van Monique Volman, gebaseerd op de lezing die zij gaf aan de Universiteit van Amsterdam.

Liever de lezing bekijken dan het artikel lezen? Klik hier

Een aanzet tot anders denken (& doen?) in het geven van onderwijs.

Het gaat de afgelopen jaren veel over meetbare leerresultaten van de leerlingen. Monique Volman pleit juist de lastig meetbare leerdoelen voor de leerlingen. Ze noemt het belang van het creëren van betrokkenheid en het aanspreken van 'onbekende' talenten. Goed in rekenen? Dat valt inderdaad te meten. Maar ben je goed in het probleemoplossend denken en handelen? Dan is dat lastig te meten. Dat vinden we niet minder belangrijk, maar in de praktijk besteden we er wel minder aandacht aan, omdat we worden afgerekend op de meetbare resultaten.

Lees meer


Engels in het basisonderwijs

Aangeleverd door: Elke Mulder

Hoe kun je de Engelse taal integreren met andere vakken om meer effectieve onderwijstijd vrij te maken en te benutten? Een vraag waar ik me momenteel mee bezig houd.
Ik heb bij het zoeken van dit artikel gebruik gemaakt van de NRO kennisportal en heb daar vooral veel praktische tips gevonden, zoals websites met allerlei oefenmateriaal voor het aanleren van de Engelse taal. Op deze website (klik hier) staat veel praktische en informatieve informatie, onderbouwd met filmpjes. Het helpt mij als leerkracht wetenschappelijk inzich te koppelen aan mijn eigen onderwijspraktijk.

Gericht ontwikkelen van leerkrachtkwaliteiten

Aangeleverd door: Hannah Bijlsma

Tussen de meest effectieve en de minst effectieve leerkracht zit een jaar leerwinstverschil voor een leerling. Maar hoe verbeteren we de kwaliteit van leerkrachten? Adrie Visscher doet aanbevelingen op basis van onderzoek. Deliberate Practice is één van de toverwoorden volgens hem. Meer lezen? Lees hier het artikel, een bewerking van zijn Twente oratie.