Onderwijsonderzoek

Onderwijs Research Dagen 2018 - Nijmegen

Wat kunnen onderzoek en praktijk van elkaar leren? Die vraag staat centraal tijdens het Kom over de brugprogramma op de Onderwijs Research Dagen (ORD) op woensdagochtend 13 juni 2018.

Onderzoekers komen voorafgaand aan de ORD over de brug met hun onderzoek en denken met collega's uit het onderwijsveld na over de waarde van hun onderzoek. Dit levert zowel de onderzoeker als de praktijk inspiratie op: het brengt bruikbare inzichten naar de praktijk en geeft de onderzoeker handvatten voor nieuwe onderzoeksvragen.

Momenteel zijn we bezig met het samenstellen van een programma dat zowel relevant is voor onderzoek als praktijk. We hebben een aantal thema's die door onderzoekers zijn aangedragen. Collega's uit de onderwijspraktijk (docenten, schoolleiders, beleidsmakers, coördinatoren en anderen) kunnen door middel van een poll laten weten over welke, door onderzoekers ingebrachte thema's, zij graag in gesprek willen. Ook kunnen zij zelf thema's aandragen.

Link: https://www.ru.nl/docentenacademie/nascholing/contact-0/virtuele-map/kom-brugprogramma/?reload=true 

Het zou heel fijn zijn als je dit wil invullen.

Vragen? Mail dan naar Vanessa Verhoeff (Radboud Docenten Academie) op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

Excellent onderwijs: ontwikkelen van talent en betrokkenheid

Aangeleverd door: Elke Mulder.

Artikel van Monique Volman, gebaseerd op de lezing die zij gaf aan de Universiteit van Amsterdam.

Liever de lezing bekijken dan het artikel lezen? Klik hier

Een aanzet tot anders denken (& doen?) in het geven van onderwijs.

Het gaat de afgelopen jaren veel over meetbare leerresultaten van de leerlingen. Monique Volman pleit juist de lastig meetbare leerdoelen voor de leerlingen. Ze noemt het belang van het creëren van betrokkenheid en het aanspreken van 'onbekende' talenten. Goed in rekenen? Dat valt inderdaad te meten. Maar ben je goed in het probleemoplossend denken en handelen? Dan is dat lastig te meten. Dat vinden we niet minder belangrijk, maar in de praktijk besteden we er wel minder aandacht aan, omdat we worden afgerekend op de meetbare resultaten.

Lees meer


Engels in het basisonderwijs

Aangeleverd door: Elke Mulder

Hoe kun je de Engelse taal integreren met andere vakken om meer effectieve onderwijstijd vrij te maken en te benutten? Een vraag waar ik me momenteel mee bezig houd.
Ik heb bij het zoeken van dit artikel gebruik gemaakt van de NRO kennisportal en heb daar vooral veel praktische tips gevonden, zoals websites met allerlei oefenmateriaal voor het aanleren van de Engelse taal. Op deze website (klik hier) staat veel praktische en informatieve informatie, onderbouwd met filmpjes. Het helpt mij als leerkracht wetenschappelijk inzich te koppelen aan mijn eigen onderwijspraktijk.

Gericht ontwikkelen van leerkrachtkwaliteiten

Aangeleverd door: Hannah Bijlsma

Tussen de meest effectieve en de minst effectieve leerkracht zit een jaar leerwinstverschil voor een leerling. Maar hoe verbeteren we de kwaliteit van leerkrachten? Adrie Visscher doet aanbevelingen op basis van onderzoek. Deliberate Practice is één van de toverwoorden volgens hem. Meer lezen? Lees hier het artikel, een bewerking van zijn Twente oratie.