Lid van de maand

Marietje Beemsterboer

 

'Na mijn Master heb ik fulltime voor de klas gestaan als leerkracht basisonderwijs en docent Levensbeschouwing in het middelbaar onderwijs. Ik vroeg de promotiebeurs voor leraren aan om de identiteit van islamitische basisscholen te kunnen onderzoeken. De afgelopen vijf jaar heb ik met veel plezier mijn onderzoek en mijn werk in het PO gecombineerd.'

 

 

Opleiding en loopbaan

Na de HAVO volgde ik de reguliere PABO-opleiding van de Hogeschool IPABO in Alkmaar, die ik in drie jaar afrondde. Ik was toen en vond dat te jong om direct fulltime aan de slag te gaan. Daarom besloot ik verder te studeren, waarbij ik twijfelde tussen Geschiedenis en Wereldgodsdiensten. Ik koos Geschiedenis, maar al in het eerste jaar vond ik de onderwerpen over religie het meest interessant. Mijn minor volgde ik daarom bij Wereldgodsdiensten.

Na het behalen van mijn Bachelor Geschiedenis, volgde ik de Researchmaster Wereldgodsdiensten waar ik mij specialiseerde in Islam in het hedendaagse Westen. Naast beide studies werkte ik als invalleerkracht, zowel in het basisonderwijs als als docent geschiedenis op de PABO. Mijn Researchmaster sloot ik af met twee onderzoeken; één naar het kennisgebied geestelijke stromingen in het basisonderwijs en één naar de identiteit van islamitische basisscholen.

Na het afronden van mijn Master heb ik fulltime voor de klas gestaan als leerkracht basisonderwijs was en docent Levensbeschouwing in het middelbaar onderwijs. In die periode vroeg ik de promotiebeurs voor leraren aan om de identiteit van islamitische basisscholen, die ik in het kader van mijn Master onderzocht, op grotere schaal en met meer diepte te kunnen onderzoeken. Mijn onderzoeksvraag werd voldoende kansrijk geacht en in januari 2013 startte ik naast mijn baan in het basisonderwijs met mijn promotieonderzoek. De afgelopen vijf jaar heb ik met veel plezier mijn onderzoek en mijn werk in het basisonderwijs gecombineerd. Ik ben ervan overtuigd dat die combinatie heel goed is geweest om het plezier in beide elementen vast te houden. In maart stuur ik mijn manuscript naar de commissie en hoop dan medio juni/juli te promoveren.

Naast mijn onderzoek en werk ben ik de trotse moeder van een zoon (2015).

 

Meerwaarde academici in het basisonderwijs

Ik denk dat je als academicus in het basisonderwijs voortdurend gebruik maakt van je wetenschappelijke denkniveau. Bij ieder vraagstuk– van ‘Hoe leg ik deze som op een andere manier uit?’ en ‘Hoe organiseer ik mijn lessen het beste?’ tot ‘Hoe breng ik dit kind sociaal-emotioneel een stap verder?’ – spreek je academische denkvaardigheden aan. Met meer afstand naar een vraagstuk kijken, analyserend tot een reactie komen en jezelf blijven toetsen zijn zeker een meerwaarde voor een leerkracht in het basisonderwijs.

 

Toekomst

Na het afronden van mijn onderzoek wil ik mijn werk in het onderwijs graag blijven combineren met onderzoek of het maken van onderwijsbeleid. De combinatie van praktische kennis van het onderwijs en daarnaast op een abstracter niveau bezig zijn met onderwijs zijn mijns inziens een enorm pluspunt bij werken in het onderwijs.