Wat doen wij

Verslag BAB congres 7 april 2018

 


We blijven in beweging!

"Vol nieuwe energie om verdere invulling te geven aan mijn eigen rol als academische leerkracht in het basisonderwijs,
ging ik weer naar huis." (BAB-lid)


Op 7 april 2018 vond de tweede editie van het BAB-congres plaats in het gebouw ‘De Zonneparel’ van PCBO Amersfoort. Academische leerkrachten vanuit het hele land verenigden zich om geïnspireerd te worden en tot inspiratiebron te kunnen zijn. 


Naast de keynote van Susan McKenney was er ee
n diversiteit aan workshops over uiteenlopende onderwerpen. Ook konden deelnemers in gesprek met politici, beleidsmakers en vertegenwoordigers van belanghebbende partijen over de positionering en de meerwaarde van academici in het PO.

“Ik vond de dag zeer inspirerend en verfrissend om met een netwerk van vakgenoten te kunnen praten over hun ervaringen in de praktijk; over waar ze trots op zijn en waar nog winst te behalen valt.” (BAB-lid)


Het thema was: “Blijf in beweging”. Dit thema kwam duidelijk naar voren in onder andere de gesprekken die tijdens het speeddaten gevoerd zijn. Hierin werd duidelijk dat we ons als beroepsgroep mogen laten zien en meer ruimte mogen innemen.

“Tijdens het speeddaten met o.a. Anko van Hoepen (PO-raad) werd duidelijk dat wij als academische meer de ruimte moeten gaan nemen.” (BAB-lid)

“Er moet in het basisonderwijs extra ruimte komen voor academische leerkrachten. Zij moeten niet eerst 5 jaar gewoon lesgeven om een goede academische leerkracht te zijn. Ik roep jullie op: wees zelfbewust en kom op voor je idealen!” (Petra van Haren, AVS)

“Er wordt te weinig gebruik gemaakt van de kwaliteit van leerkrachten. Daardoor is het onderwijs is geen aantrekkelijk werkveld voor academische leerkrachten. Zij zoeken de uitgang en gaan op zoek naar een meer inspirerende omgeving bij een andere werkgever. Er moet meer ruimte zijn voor academici om naast de lesgevende taak een ontwikkelende taak te hebben.” (Paul van Meenen, D66)

In de keynote van Susan McKenney werd duidelijk dat er voor academici in het PO een mooie rol weg gelegd is in onderzoek-praktijk interactie. Een krachtige samenwerking tussen wetenschap en praktijk kan ontstaan door de inzet van personen die zowel wetenschappelijk goed onderlegd zijn als ook met “de voeten in de modder” staan.

“Ik heb tijdens het speeddaten een goed beeld gekregen van wat je kan en wil je met onderzoek in onderwijs. Er zijn mooie voorbeelden, maar een academische leerkracht moet geholpen en ondersteund worden door de schoolleider en het schoolbestuur. Er zijn veel verhalen van dat dit niet lukt. Hier kan BAB een mooie rol in vervullen.” (Jelle Kaldewaij, NRO)



In de workshops kregen de deelnemers informatie en praktische handvatten om mee naar huis te nemen en om mee aan de slag te gaan.

“Informatieve en interessante workshops en een prettige lezing van Susan over het spanningsveld tussen onderzoek en onderwijspraktijk. Kortom: genoeg voorbeelden en ideeën van het congres mee naar huis te nemen om mee aan de slag te gaan!”