Wat doen wij

Onderzoekers ontmoetten leerkrachten!

 

Verslag Follow-up BAB congres in samenwerking met het NRO
30 mei 2018

Op woensdag 30 mei organiseerde de BAB en het NRO een follow-up van het BAB-congres. Tijdens de bijeenkomst kwamen we in het spanningsveld tussen wetenschap en praktijk en gingen we de uitdaging aan! Onderzoekers en leerkrachten ontmoetten elkaar en gingen met elkaar in gesprek.

De bijeenkomst had twee doelen. Als eerste was het doel om academische leerkrachten te inspireren om vragen vanuit de praktijk in een wetenschappelijke context te plaatsen. Samen met de onderzoekers gingen de leerkrachten in gesprek over praktijkvragen die horen bij het onderwijs. Al snel werd duidelijk waarom het zo lastig is om een goede onderzoeksvraag te formuleren. Meestal spelen er meerdere aspecten een rol bij de totstandkoming van een vraag, maar ook bij het beantwoorden van een vraag. Die kunnen niet allemaal tegelijk onderzocht worden en daarom is het belangrijk om naar de kern van de vraag door te dringen. Dat is nog best een klus!

Tijdens het tweede deel van de bijeenkomst konden de onderzoekers input vragen van de academische leerkrachten voor hun lopende onderzoek. Zo wilden onderzoekers graag weten waar ze hun onderzoeksresultaten kunnen delen om zoveel mogelijk leraren te bereiken. Daarnaast gaven de academische leerkrachten terug aan de onderzoekers dat ze graag concreet willen weten hoeveel tijd ze kwijt zijn wanneer ze meewerken aan een onderzoek. Op deze manier kunnen ze het onderzoek beter inplannen in het lesrooster.

Het was een goede bijeenkomst met inspirerende gesprekken. We willen deze avond graag een vervolg geven in regionale bijeenkomsten. Zowel de BAB als het NRO blijft zich inzetten voor een goede samenwerking tussen onderzoekers en academische leerkrachten!

 (Deze foto's liever niet op de website vanwege privacy? Laat het ons dan weten!)