Februari 2022: Hannah Bijlsma

“Ik wil het primaire proces niet uit het oog verliezen. Eén ding staat dus vast: naast de uitdagingen van het toezicht en het onderzoek in mijn huidige werk blijf ik voor de klas. Dat is waar het in het onderwijswerkveld om draait.”

 

 

Opleiding en Loopbaan

Als trotse oud-bestuurder van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB) is het een eer om lid van de maand te mogen zijn! Ik ben 31 jaar en woon samen met manlief en twee katten in Zuidhorn (Groningen). In mijn vrije tijd ben ik veel aan het zeilen op onze zeilboot. De Waddenzee en de Oostzee zijn mijn favoriete vaargebieden. Daarnaast sport ik graag (racefietsen, fitness, yoga) en lees ik veel (onderwijs)boeken. Met vrienden drink ik zo nu en dan een goed glas wijn en speel ik veel spelletjes.

 

In 2014 ronde ik in Groningen de Academische Opleiding tot Leraar Basisonderwijs (AOLB) af. Ik wist toen al dat de combinatie van praktijk en onderzoek in het onderwijs mij goed lag. Na de afronding van de Master Onderwijskunde en de Research Master startte ik met een promotieonderzoek aan de Universiteit Twente en bleef dit combineren met een baan voor de klas. In die tijd richtte ik de BAB op, zodat een netwerk van academisch opgeleide leraren ontstond en de meerwaarde daarvan kenbaar kon worden gemaakt aan het onderwijswerkveld. Samen met Mirjam Keyser schreef ik het boek Erken de ongelijkheid. De tweede druk hiervan verschijnt in februari 2022.

Mijn promotieonderzoek gaat over de kwaliteit en impact van leerlingepercepties van leskwaliteit. Ik weet door mijn onderzoek veel over effectief leraarsgedrag en hoe je dit kunt meten door de ogen van leerlingen. Nog tijdens mijn promotieonderzoek ben ik gestart met een nieuw, sectoroverstijgend project bij de Onderwijsinspectie. Daar richt ik mij op het meten van kenmerken van effectieve lessen door de ogen van inspecteurs, leraren en leerlingen. Dit sluit dus naadloos aan bij mijn eigen onderzoek.

Vanaf 1 september 2021 ben ik werkzaam als Inspecteur primair en voortgezet onderwijs bij de Onderwijsinspectie. Naast het toezicht houd ik mij nog steeds bezig met het (stelsel)onderzoek. Op maandag sta ik met heel veel plezier voor de klas. Ik heb recent de overstap gemaakt naar groep 4 (hiervoor was ik leraar van groep 3).

Toekomst

De combinatie van praktijk, toezicht en onderzoek in mijn huidige werk is uniek. Dit wil ik graag nog even blijven doen. Ik leer nog elke dag en heb enorm veel plezier in wat ik doe. Inmiddels ben ik bijna klaar met mijn proefschrift (de afronding hiervan is best pittig naast de banen die ik heb!). In de nabije toekomst wil ik mij graag verder professionaliseren in de juridische en bestuurlijke kant van het onderwijs. Zonder daarbij het primaire proces uit het oog te verliezen. Eén ding staat dus vast: naast de uitdagingen van het toezicht en het onderzoek in mijn huidige werk blijf ik voor de klas. Dat is waar het in het onderwijswerkveld om draait.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.