Takenpalet

Het Takenpalet academische leerkrachten geeft inzicht in welke aanvullende taken een academisch opgeleide leerkracht kan vervullen. Een handig hulpmiddel om het gesprek tussen de academische leraar en de schoolleider te stimuleren. Academische leraren zijn in de eerste plaats leraren, maar kunnen daarnaast aanvullende of andere vaardigheden de school in brengen. Hiermee kunnen ze verschillende taken vervullen, zowel tijdens het lesgeven als daarbuiten. Bijvoorbeeld als coach, (ortho)pedagoog of onderzoeker.

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer schoolbesturen en schoolleiders de toegevoegde waarde zien van academisch opgeleide leraren in het schoolteam. Toch worden hun specifieke vaardigheden, zoals hun onderzoekende houding of analytisch vermogen lang niet altijd benut. Met als gevolg dat een deel van de academische leraren het onderwijs verlaat vanwege gebrek aan uitdaging.

Takenpalet helpt bij voeren goed gesprek

Het Takenpalet is een door en voor leraren ontwikkelde praatplaat die je kan inzetten bij een gesprek tussen de academische leraar en de schoolleider of bestuurder. Het biedt overzicht van welke aanvullende taken mogelijk zijn en laat met praktijkvoorbeelden zien hoe leraren en scholen hiervan voordeel kunnen hebben.

Het Takenpalet academische leerkrachten is ontwikkeld als samenwerking tussen de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs, de PO-Raad de Universiteit Utrecht en AOLB.

Download het takenpalet

Takenpalet
PDF – 617,0 KB 595 downloads

Beroepsbeeld van de Academische Leraar

Wie ben je als academische leraar? is de vraag waarop binnen een van de projecten van het bestuursakkoord een antwoord werd gezocht en die heeft geleid tot een gezamenlijk gedragen en onderscheidend beroepsbeeld van de universitair opgeleide leraar.

Het document schetst het leraarschap met nadruk op de academische component van vakinhoudelijke competenties, pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden, en de ontwikkeling van identiteit en professionaliteit. Studenten van universitaire lerarenopleidingen krijgen hiermee meer zicht op waartoe zij worden opleid en hoe zij zich kunnen ontwikkelen als academische leraar.

Het Beroepsbeeld van de Academische Leraar is ontwikkelt door de Universiteiten van Nederland als uitkomst van het project 'Werken volgens principes van leeruitkomsten'

Download het Beroepsbeeld

Beroepsbeeld Van De Academische Leraar Pdf
PDF – 343,8 KB 5 downloads