Mei 2021: Cilia Ludema

Gepubliceerd op 1 mei 2021 om 09:00

'Ik denk dat een academische leerkracht in staat is om met een bredere blik naar het onderwijs te kijken en daardoor dingen in een ander perspectief te plaatsen.'

 

 

Opleiding en Loopbaan

Als kind riep ik altijd al dat ik later juf wilde worden. Zoals dat gaat met kinderen kwamen er ook vele andere beroepen voorbij, maar juf zat er altijd tussen. In mijn laatste jaar op de middelbare school had ik een mentor die totaal niet begreep waarom ik de pabo zou willen doen, hij raadde het me zelfs sterk af. Ik zal zijn uitspraken nooit begrijpen, ik heb het mooiste beroep dat er is.

Tijdens mijn jaren in Groningen, waar ik de AOLB volgde, genoot ik van de combinatie tussen praktijk en theorie. Juist die combinatie zorgde ervoor dat het een ontzettend leuke en waardevolle studie was. Meteen in de praktijk kunnen brengen wat je diezelfde week vanuit de theorie geleerd had. Na mijn afstuderen aan de AOLB in 2018 had ik het idee dat ik nog niet klaar was en ik heb er daarom voor gekozen om de master onderwijskunde te volgen. Deze master heb ik in Leiden gevolgd, ik vond dit echt een meerwaarde hebben. Iedere universiteit heeft zijn eigen kennis en speerpunten, waardoor de nadruk in een opleiding net iets anders gelegd wordt. Doordat ik mijn opleiding aan twee universiteiten gevolgd heb, heb ik vanuit verschillende gezichtspunten naar het onderwijs leren kijken.

Naast het volgen van de master ben ik meteen na mijn afstuderen gaan werken in Den Haag. Eerst op een school in de binnenstad, later op een school in de wijk Transvaal. Dit was ontzettend waardevol om te doen. De populatie op beide scholen, maar met name op de laatste, bestond voornamelijk uit kinderen met een migratie achtergrond. Voor deze kinderen kun je als leerkracht echt het verschil maken. Daarbij kreeg ik van de directie op deze school alle ruimte om mezelf te ontwikkelen als academische leerkracht, zowel in mijn eigen klas als binnen de school.

Ongeveer twee maanden geleden ben ik verhuisd, waardoor ik op een nieuwe plek aan de slag ben gegaan. Ik ben begonnen in de invalpool, om zo meerdere scholen te leren kennen. Het mooie hiervan is dat je de verschillende visies van de verschillende scholen goed kunt leren kennen en zo kunt ontdekken waar je zelf het beste past.

Daarnaast heb ik de afgelopen tijd mee mogen helpen met het organiseren van het BAB-congres, dat plaats vond op 10 april. Ontzettend leuk om te doen! Kansengelijkheid was het thema van het congres, een boeiend en actueel onderwerp. Actief meehelpen met de BAB biedt de mogelijkheid om op een andere manier met onderwijs bezig te zijn. In de waan van alledag ben je vooral bezig met wat op dat moment binnen jouw klas of school speelt. Het BAB-congres bood een mogelijkheid om even uit te zoomen en in te gaan op onderwerpen die wellicht niet rechtstreeks iets met je les van morgen te maken hebben, maar wel ontzettend interessant zijn. En daardoor de les van morgen wellicht beter maken op een manier die je eerder niet had verwacht!

Toegevoegde waarde academische achtergrond

De grootste meerwaarde van een academicus in het basisonderwijs ligt volgens mij in het kritisch denken over en kijken naar het onderwijs. Niet zomaar klakkeloos de methode volgen, maar zelf nadenken over wat kinderen nodig hebben en hoe je dat het beste aan kunt bieden. Wat zijn de wetenschappelijke inzichten en hoe pas ik die in mijn onderwijs toe? Dit kritisch denken kan ook van meerwaarde zijn buiten de eigen klas, binnen de school of binnen het bestuur. Ik denk dat een academische leerkracht in staat is om met een bredere blik naar het onderwijs te kijken en daardoor dingen in een ander perspectief te plaatsen. Daarbij is het waardevol om samen te werken met mensen met een andere achtergrond, een ieder brengt een eigen kijk en visie op het onderwijs mee.

Toekomst

Op dit moment sta ik met veel plezier voor de klas en dat wil ik voorlopig ook blijven doen. Wat de toekomst verder zal brengen, dat weet ik niet. Eerst op zoek naar een mooi plekje binnen mijn nieuwe stichting en daarna kijken naar de kansen die hier zijn. Wellicht een onderwijskundige rol binnen de school of binnen de stichting. Ik merk wel dat als ik alleen lesgeef, zoals nu in de invalpool, ik een stukje uitdaging mis en meer bij wil dragen aan het onderwijs binnen de school. Hoe dit vorm zal krijgen zal de toekomst leren!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.