Caroline van Muijen: Onderwijsinnovator en -ontwerper
"Ik werk als groepsleerkracht van een plusklas voor hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast ontwikkel ik samen met mijn collega´s een curriculum voor deze doelgroep"
Opleiding& loopbaan
Al heel jong wist ik dat ik juf wilde worden, maar ik vond het na het behalen van mijn VWO in 2007 zonde om geen universitaire opleiding te gaan volgen. De academische Pabo bestond nog net niet en daarom heb ik eerst de bachelor Pedagogische Wetenschappen afgerond. Na een tussenjaar van twijfelen tussen Orthopedagogiek en Pabo, heb ik uiteindelijk gekozen voor de Pabo. Deze heb ik vervolgens in een versneld programma van 2,5 jaar afgerond. Ik miste echter sterk de verdieping tijdens deze opleiding en daarom heb ik ervoor gekozen hierna de masteropleiding Onderwijspedagogiek te volgen aan de VU. Tussen deze opleidingen in en na mijn afstuderen heb ik veel invalwerk gedaan en tijdelijke contracten gehad. Ik heb op veel verschillende scholen als groepsleerkracht gewerkt in het basisonderwijs en het VSO, maar ook als beleidsadviseur onderwijs. Steeds bleef ik op zoek naar de combinatie van lesgeven en bezig zijn met beleid of onderwijsontwikkeling. Dit bleek lastig te vinden, maar sinds deze maand is het gelukt. Sinds het huidige schooljaar werk ik bij Jongleren.biz als groepsleerkracht van een plusklas voor hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast ontwikkel ik samen met mijn collega´s een curriculum voor deze doelgroep waarin ondernemend en onderzoekend leren centraal staat, in combinatie met het leren kennen van jezelf.
Meerwaarde als academicus in het basisonderwijs
Ik zie zelf een grote meerwaarde van de academicus in het basisonderwijs. Door een achtergrond met wetenschappelijke kennis en vaardigheden kun je een goede bijdrage leveren aan het verbeteren en vernieuwen van het onderwijs, zowel klas als school breed. Maar ik ben er regelmatig tegenaan gelopen dat het lastig is om deze meerwaarde kenbaar te maken aan schoolleiders en collega´s. In mijn huidige baan wordt deze meerwaarde gelukkig wel erkend en krijg ik de kans om naast het ontwikkelen van mijn leerkrachtvaardigheden, ook mijn andere kwaliteiten in te zetten en verder te ontwikkelen voor het ontwerpen van een curriculum.
Toekomst
Ik hoop in de komende maanden en jaren mij steeds beter te ontwikkelen als leerkracht voor hoogbegaafde leerlingen. Ik kan hier namelijk nog veel in leren en dit vind ik ook een van de uitdagingen van mijn nieuwe baan. Daarnaast zal over een jaar het curriculum voor plusklas-onderwijs landelijk beschikbaar komen voor alle basisscholen en ik wil hier een mooie bijdrage aan hebben geleverd. In de toekomst wat verder weg, hoop ik uiteindelijk ook mijn werkzaamheden te kunnen uitbreiden naar het coachen van leerkrachten en begeleiden van scholen omtrent het vernieuwen en verbeteren van het onderwijs. Het onderwijs kan zoveel leuker en betekenisvoller worden gemaakt, hier wil ik graag een bijdrage aan leveren. Uiteindelijk hoop ik namelijk dat alle kinderen het leren weer leuk vinden en net zoals peuters en kleuters de wereld zo onbevangen en vol vragen ontdekken!
Reactie plaatsen
Reacties