November 2020: Roswitha de Boer

Gepubliceerd op 1 november 2020 om 09:00

"Ik vind het heel interessant om samen met collega’s na te denken over het ‘waarom’ achter ons onderwijs en over het ‘hoe’. Daarnaast doe ik op dit moment met Yvonne van Kasteren een onderzoek naar de Brede Inzet van de Academische Leerkracht. We zijn bezig om academische leerkrachten door heel Nederland te benaderen met een vragenlijst naar hun ambities."

 

 

Opleiding en Loopbaan

Op de middelbare school was ik er al van overtuigd dat het mijn pad zou leiden tot het leraarschap. Met mijn vwo-diploma vond vooral mijn omgeving dat echter geen logische keuze. Gelukkig popten dat jaar allerlei academische pabo’s uit de grond en was ik dolgelukkig dat ik bij de eerste lichting ACPA in Leiden mocht horen. Ik vond het heel fijn om met gelijkgestemden op te trekken: hart voor de kinderen, visie op onderwijs en kritisch denkvermogen. Na mijn bachelor was ik toe aan een andere ervaring en heb een jaar bij een Frans gezin gewerkt als au-pair. Ik vond het erg leuk om een keer de thuissituatie van een gezin mee te maken en de verhalen van de kinderen te horen over school.
Eenmaal terug in Leiden begon ik vol enthousiasme aan de Master Onderwijsstudies, waar ik genoot van de twee stages die niet in het basisonderwijs plaatsvonden, namelijk op de Universiteit Leiden en bij de Hogeschool Utrecht.

 

Na de afronding van mijn Master ben ik meteen begonnen als invaller op de Josephschool in Leiden. Ik stond 4 dagen voor verschillende groepen en leerde daardoor het team snel kennen. Ik vond het leuk en boeiend om met zoveel verschillende collega’s te mogen samenwerken. Na dat jaar mocht ik blijven en kreeg ik een eigen groep. Nog steeds sta ik met veel plezier fulltime voor de klas; ik vind het een enorme meerwaarde om de kinderen elke dag te zien en zo een doorlopende lijn te creëren. Gezien mijn enthousiasme iets bij te dragen aan de onderwijskwaliteit, werd mij gevraagd of ik kartrekker Engels wilde worden - speerpunt van ons bestuur. Samen met een andere collega heb ik de opleiding tot VVTO-coördinator Engels gevolgd. We hebben een beleidsplan geschreven en zijn sindsdien bezig dit te implementeren om zo de 3 Earlybird-sterren te verdienen. Daaropvolgend ben ik met een andere collega de leergang Design Based Education gaan volgen, opgezet vanuit het bestuur om het speerpunt internationalisering/wereldburgerschap handen en voeten te geven. Ook hiervoor hebben we een beleidsplan geschreven en zijn bezig om de motivatie in het team aan te wakkeren.

Ik vind het heel interessant om samen met collega’s na te denken over het ‘waarom’ achter ons onderwijs en over het ‘hoe’. We hebben een groot team en het is een uitdaging om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Hoewel het naast mijn fulltimebaan voor de klas veel tijd kost om deze twee karren te trekken, haal ik er ook steeds veel energie uit als we weer (denk)stappen hebben gezet. Wat me daarnaast enorm motiveert en inspireert is dat ik gaandeweg zoveel andere leerkrachten/docenten leer kennen die mijn ambities delen om het onderwijs te verbeteren.

Hoewel ik op de Josephschool veel kansen krijg om me te blijven ontwikkelen en mijn kwaliteiten in te zetten, blijkt uit onderzoek dat veel academische leerkrachten dat anders ervaren. Een deel van hen verlaat zelfs het onderwijsveld. Een enorm gemis en uiteraard zeer teleurstellend voor de academische leerkrachten zelf. Een oud-studiegenootje, Yvonne van Kasteren, is daarom dit jaar een Onderwijsinnovatiesubsidie-project gestart naar de Brede Inzet van de Academische Leerkracht in Leiden. En ik mag haar co-onderzoeker zijn. Een eer! We zijn bezig om academische leerkrachten door heel Nederland te benaderen met een vragenlijst naar hun ambities. Daarnaast gaan we Leidse schooldirecteuren interviewen over hun visie op academische leerkrachten en de mogelijkheden die ze zien voor onze inzetbaarheid. We hopen met al die informatie een kader te kunnen schrijven over hoe de meerwaarde van academische leerkrachten meer benut kan worden en hoe al die gepassioneerde leerkrachten behouden kunnen worden in het onderwijs. Vanuit de subsidie word ik één dag per maand vervangen, zodat ik met Yvonne aan de slag kan. Hoewel ik mijn klas dan moet overdragen, haal ik veel energie uit deze dagen omdat ik op een andere manier in mijn kracht sta. Ik merk bijvoorbeeld hoe groot mijn netwerk al is, wat me het gevoel geeft dat ik daadwerkelijk iets voor ons als academici kan betekenen! Wij hopen natuurlijk dat jullie als BAB-leden/nieuwsbriefontvangers de vragenlijst allemaal willen invullen!

Toegevoegde waarde academische achtergrond

De grote meerwaarde van academische leerkrachten vind ik om te beginnen de theoretische bagage die we meekrijgen van de academische opleiding. Verder merk ik dat we geïnteresseerd zijn in het ‘waarom’ en ‘hoe’ van ons onderwijs. We denken graag mee over hoe we het onderwijs kunnen verbeteren. We bekijken de zaak van meerdere kanten en onderzoeken welke manier of aanpak het beste werkt, onder bepaalde omstandigheden. Dat betekent ook dat we kritisch durven te zijn op ons handelen, steeds evalueren en vooral willen blijven leren, van en met elkaar. We stellen voortdurend vragen en zijn ons ervan bewust dat er niet één beste manier is. Tot slot vind ik onze analytische vaardigheden een meerwaarde, waarmee we alle bovengenoemde aspecten met elkaar in verband brengen en overzicht houden op het proces. Dat houdt ons scherp.

Toekomst

Voorlopig zit ik op de Josephschool nog erg op mijn plek, met alle kansen die ik krijg om een aantal karren te trekken. Tijdens mijn opleiding dacht ik na een aantal jaren in de praktijk te hebben gewerkt, graag door te willen ontwikkelen als onderwijskundige. Nu merk ik, hoe langer ik voor de klas sta en hoe meer ervaring ik opdoe, dat ik meer van mezelf als juf ben gaan houden. Ik haal ontzettend veel energie uit mijn werk en zie hoe groot mijn impact is op een nieuwe generatie door zelf met mijn voeten in de klei te staan. Dus dat wil ik graag blijven doen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.