Oktober 2020: Sarah Jansen

'Ik sta drie dagen voor de klas en werk daarnaast één dag aan verschillende taken rond gedragsproblematiek, onderzoek en zorgcoördinatie binnen de school. Daarnaast zal ik in april hopelijk toetreden tot het bestuur van de BAB als penningmeester en daar heb ik onwijs veel zin in!'

 

 

 

Opleiding en Loopbaan

Vier jaar geleden heb ik de Universitaire Pabo afgerond bij de VU en iPabo in Amsterdam, waarna ik er een jaar tussennuit ben geweest om te reizen. Daarna heb ik in deeltijd de master Orthopedagogiek gedaan, weer aan de VU, en daarnaast stond ik voor de klas. Ondanks dat dit wel druk was, vond ik het altijd fijn en leuk om voor de klas te staan. Altijd als ik even niet voor de klas sta, ga ik de dynamiek die je in je klas hebt heel snel missen! Na het afronden van mijn master was ik toe aan een break en ben ik een aantal maanden voor een milieubeschermingsorganisatie in Madagaskar gaan werken. Even heel wat anders! Daarna heb ik meteen weer een baan in het onderwijs gezocht. Nu werk ik op een school in Amsterdam West, waar ik drie dagen voor de klas sta en daarnaast één dag werk aan verschillende taken rond gedragsproblematiek, onderzoek en zorgcoördinatie binnen de school.

Toegevoegde waarde academische achtergrond

Ik ben van mening dat je als academicus heel goed je bijdrage kan leveren in het basisonderwijs, juist eigenlijk doordat er nog niet overal functies zijn voor academici zijn er des te meer mogelijkheden! Naast je leerkrachtvaardigheden breng je onderzoeks- en analytische vaardigheden mee die je zo kunt gaan toepassen als daar de ruimte voor is. In de school zijn zoveel kansen en mogelijkheden voor het uitvoeren van onderzoek (hoe kleinschalig ook), het implementeren van nieuwe (of oude!) wetenschappelijke kennis en het bekijken en evalueren van de schoolpraktijk met een kritische blik. Door academici goed te positioneren in het team, wordt het team een stukje diverser en heb je een breder scala aan kennis en vaardigheden in huis.

Na dit stukje visie dan even heel praktisch hoe ik deze academische rol op dit moment invul. Op mijn werk hebben we sinds dit schooljaar van een nieuwe methode voor technisch- en begrijpend lezen. Aan mij de taak om de extra leesondersteuning voor de leerlingen op zorgniveau 2 en 3 op te zetten. Ik heb deze leerlingen getoetst zodat we een nul-meting hebben. Daarna heb de invulling van de pre-teaching bedacht, waarbij ik mij heb gebaseerd op de doelen van de methode, de voorwaarden voor extra leesondersteuning bij een aanvraag voor dyslexie onderzoek en de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen. Vervolgens heb ik mijn voorstel gepitcht aan mijn collega’s en om hun input gevraagd. Nadat zij met mijn voorstel waren ingestemd, heb ik handleidingen voor leerkrachten en ouders geschreven en de materialen voor de pre-teaching geörganiseerd. De komende tijd zal ik de lessen blijven monitoren en coördineren, waarna ik na acht weken ga evalueren met de betrokken kinderen, leerkrachten en ouders. Op deze manier hoop ik de pre-teaching heel gedegen neer te zetten en zo effectief mogelijk in te richten.

Toekomst

In de nabije toekomst ga ik me met spannende nieuwe dingen bezig houden. In april zal ik namelijk toetreden tot het bestuur van de BAB als penningmeester en daar heb ik onwijs veel zin in. Op dit moment wordt ik ingewerkt en zal ik steeds meer taken gaan oppakken. Al een tijd wil ik me heel graag inzetten voor de positie en waardering van academici en het basisonderwijs. En waar kan dat beter dan bij de BAB!? Daarnaast is dit voor mij een geweldige kans om me te ontwikkelen en weer allerlei nieuwe vaardigheden te leren door in een wereld te duiken die nu nog helemaal onbekend is. Ik dacht dat ik na mijn master wel even uitgeleerd was, maar dit is te interessant en zo precies waar ik me hard voor wil maken dat ik dit alleen maar met beide handen aan kan nemen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.