April 2024: Marloes van Weeghel

'Het is een wisselwerking: op OCW krijgen collega’s inzicht in hoe het eraan toe gaat in de klas, en op school of binnen het bestuur horen collega’s waar men zich op het ministerie mee bezighoudt.'

 

 

Opleiding en Loopbaan

Mijn naam is Marloes van Weeghel. Ik werk twee dagen per week als leerkracht van groep 5/6 op een basisschool in Amsterdam-Zuidoost en de andere drie dagen als beleidsmedewerker op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Deze interessante combibaan zorgt ervoor dat ik op verschillende manieren uitgedaagd word, mezelf breed ontwikkel en dat ik zicht heb op wat er allemaal speelt in het onderwijs, zowel op micro- als op macroniveau.

In 2019 heb ik de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) in Utrecht afgerond en aansluitend de master Onderwijswetenschappen gevolgd om mijn kennisbasis uit te breiden en me verder te verdiepen. Naast mijn passie voor het onderwijs ben ik altijd al buitengewoon geïnteresseerd geweest in politiek-bestuurlijke processen. Tijdens mijn master heb ik er dan ook voor gekozen om mijn stage uit te voeren op het ministerie van OCW en heb ik kennisgemaakt met de beleidsmatige kant van het onderwijs. Ik ben na mijn studiejaren eerst fulltime aan de slag gegaan als leerkracht in Amsterdam-Zuidoost, op een prachtige, cultureel diverse school waar ik iedere dag het verschil kan maken voor mijn leerlingen. Ik kan het iedereen aanraden om na het afstuderen eerst fulltime als leerkracht aan de slag te gaan. Zo’n eerste jaar als leerkracht is een rollercoaster, een jaar vol uitdagingen. Ik leerde elke dag weer iets nieuws, ontwikkelde mijn leerkrachtvaardigheden in een razend tempo en vond een ‘stijl’ die bij me past. Naast mijn fulltime baan als leerkracht heb ik wel telkens interessante kansen aangegrepen om mee te praten over beleid en om deel te nemen aan onderzoek. Zo nam ik met enige regelmaat deel aan meedenk-sessies van het ministerie of de Onderwijsraad. Inhoudelijk enorm leuk, maar ook belangrijk om een netwerk op te bouwen. Toen ik na twee jaar fulltime lesgeven de vacature tegenkwam voor mijn huidige combibaan, besloot ik dat ik het toch het allermooist zou vinden om het lesgeven te combineren met een baan op het ministerie. Best of both worlds!

Toegevoegde waarde academische achtergrond

Op het ministerie van OCW ben ik beleidsmedewerker in team kwaliteit onderwijspersoneel. Binnen het team houd ik me onder meer bezig met beleid dat gaat over het bevoegdhedenstelsel en de professionalisering van leraren. Samen met de andere combibaners op het ministerie (er zijn meer collega’s die parttime in het onderwijs en parttime op het ministerie werken) organiseren we op allerlei manieren contact tussen beleidsmedewerkers en het onderwijsveld. Daarnaast fungeren we als vraagbaak voor onze collega’s, zodat we samen beleid maken dat écht werkt in de praktijk. Het werken op het ministerie draagt bij aan mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling. De totstandkoming van wet- en regelgeving, het schrijven van een brief aan de Tweede Kamer, het voeren van gesprekken met verschillende betrokken organisaties, het was in september allemaal nieuw voor me en ik leer iedere dag iets nieuws!

Ik neem deze kennis én de waardevolle ervaringen ook mee naar school. Het is een wisselwerking: op OCW krijgen collega’s inzicht in hoe het eraan toe gaat in de klas, en op school of binnen het bestuur horen collega’s waar men zich op het ministerie mee bezighoudt.

Dit schooljaar werk ik op school als groepsleerkracht van een dynamische groep 5/6 en probeer ik zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van mijn leerlingen. Een ‘aha-moment’ bij een leerling blijft toch prachtig, die impact die je op korte termijn kunt maken! Door mijn drukke schema is er naast mijn groepsgebonden taken helaas weinig ruimte voor structurele neventaken, maar ik blijf het leuk en interessant vinden om op schoolniveau mee te denken en sluit bijvoorbeeld graag aan bij de taalwerkgroep. Ik denk regelmatig: zaten er maar meer uren in een dag, want er is nog zoveel te doen en te leren!

Toekomst

Ik heb veel ambities en ideeën voor mijn verdere loopbaan. Zo lijkt het me een mooie uitdaging om als schoolleider aan de slag te gaan en hoop ik ook de stap naar de lokale of (nog mooier) landelijke politiek te maken.

Voor nu geldt dat ik goed op mijn plek zit en elke week geniet van mijn fantastische werk!

 

LinkedIn

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.