''De meerwaarde van academische leerkrachten zit voor mij in de wederkerigheid. Als onderzoeker weet ik hoe het er in de praktijk aan toegaat. Daarnaast heb ik als leerkracht een soort denkkader waar ik mijn eigen handelen mee kan evalueren. Zelf combineer ik dit door twee banen, maar in een schoolorganisatie is het belangrijk dat je het gesprek binnen de school aangaat om deze meerwaarde duidelijk te maken en op de juiste manier in te zetten''
Opleiding en Loopbaan
Onderwijs zit in mijn familie. Mijn ene opa was docent Frans, mijn andere opa basisschooldirecteur en mijn moeder leerkracht in het speciaal onderwijs. Dat ik kinderen iets wilde leren, wist ik dus al snel. De ALPO in Utrecht bleek een interessante combinatie voor mij: pabo en Onderwijswetenschappen. In mijn derde jaar ging ik stagelopen in Kanaleneiland in Utrecht. Ik kwam daar in aanraking met een doelgroep kinderen die ik zelf, vanuit het kleine dorp waar ik ben opgegroeid, niet kende. Tijdens deze stage merkte ik voor het eerst heel sterk wat voor verschil je als leerkracht kan maken. Mijn passie voor multiculturele klassen is hier ontstaan.
Na de ALPO heb ik de master Educational Sciences aan de Universiteit Utrecht afgerond. Tijdens mijn master liep ik stage bij de Onderwijsraad waar ik ervaring opdeed op advies- en beleidsniveau. Dit was een hele leuke en rijke ervaring, omdat ik tijdens de studie altijd een vertaalslag maakte naar het basisonderwijs. De Onderwijsraad doorziet daarentegen het gehele onderwijsstelsel.
En toen kwam het moment van afstuderen. Ik ging parttime aan de slag als leerkracht, daarnaast kon ik als Junior Onderzoeker bij de Universiteit Utrecht meewerken aan een onderzoeksproject naar aanleiding van de schoolsluitingen. Na dit project kwam PromoDoc op mijn pad: Promotieonderzoek en Docent basisonderwijs. Na het schrijven van een voorstel ben ik hier sinds oktober mee begonnen: ik mag drie dagen per week promotieonderzoek doen naar interacties in multiculturele klassen. En dit voor 5 jaar lang. Ik vind het geweldig om de tijd te hebben om écht de literatuur in te duiken en mijn eigen onderzoek vorm te geven. De andere twee dagen van de week ben ik juf van groep 6 op basisschool Het Noorderlicht in Breda. Ik geniet van het samenwerken met collega’s, de onderonsjes met kinderen en de trots die je kan zien als kinderen succes ervaren.
Toegevoegde waarde academische achtergrond
De meerwaarde van academische leerkrachten zit voor mij in de wederkerigheid. Als onderzoeker weet ik hoe het er in de praktijk aan toegaat. Hierdoor lees ik alles met een kritische blik en kan ik snel de vertaling maken naar de klas. Ik stel mezelf vaak de vraag: ‘Maar wat kan je hier nou als leerkracht mee?’. Daarnaast heb ik als leerkracht een soort denkkader waar ik mijn eigen handelen mee kan evalueren. Door je analytisch denkvermogen kan je situaties overzien en snel schakelen. Deze nieuwsgierige houding kun je gebruiken om onderwijssituaties met behulp van theorie uit te pluizen en goed vorm te geven. Zelf combineer ik dit door twee banen, maar in een schoolorganisatie is het belangrijk dat je het gesprek binnen de school aangaat om deze meerwaarde duidelijk te maken en op de juiste manier in te zetten.
Toekomst
De komende jaren kan ik me nog verder ontwikkelen als promovendus én startende leerkracht in het basisonderwijs. Ook is het uitdagend om deze twee verschillende banen en werkzaamheden in een juiste balans vorm te geven. Mijn ambitie is om deze twee steeds meer met elkaar te verbinden door ook mijn eigen schoolteam mee te nemen en de vertaling te maken van onderzoek naar de praktijk. Ik hoop dit nog lang te kunnen doen!
Reactie plaatsen
Reacties