
Mijn naam is Onno Visser en ik werk als academisch leerkracht en onderzoekscoördinator op de St. Jan in Amsterdam-West. Ik sta gewoon voor de klas in groep 7, maar daarnaast houd ik me ook veel bezig met onderzoek en onderwijsontwikkeling. Zo ben ik namens de school kartrekker binnen de Werkplaats Onderwijs Amsterdam (WOA), een samenwerking tussen allerlei onderzoeksinstellingen en Amsterdamse basisscholen. Binnen de WOA onderzoeken we via verschillende meerjarige pilots allerlei onderwijsverbeteringen, zoals het integreren van meertaligheid in het klaslokaal, close reading of vakintegratie in wereldoriëntatie. Daarnaast begeleid ik studenten bij hun eigen onderzoek, geef ik presentaties buiten de school over ons taalvriendelijke beleid en probeer ik het team te inspireren om nieuwsgierig te blijven. Soms is dat met een studiedag, soms gewoon met een goed gesprek in de teamkamer. Naast mijn werk in het onderwijs ben ik ook senior online marketeer. In die rol bouw ik websites en schrijf ik teksten over van alles: van beleggen tot toerisme en van zonnepanelen tot dierenverzekeringen. Zo heb ik bijvoorbeeld meegewerkt aan de website https://amsterdamlokaal.nl/. Binnen deze wereld draait alles om het helder overbrengen van een boodschap. En juist dat verbindt mijn twee banen: dingen uitleggen, structureren en verhalen vertellen – zó dat de ander het echt snapt.
Al tijdens mijn opleiding merkte ik dat de rol van academisch leerkracht goed paste bij mijn interesses en ambitie in het onderwijs. Het basisonderwijs is altijd in beweging – en dat maakt het juist zo leuk om bij te blijven. In de Werkplaats Onderwijs Amsterdam kan ik mijn nieuwsgierigheid kwijt. Dankzij ruimte van mijn directie en fijne gesprekken met collega’s en netwerkpartners groeide mijn rol langzaam van ‘leerkracht met interesse in onderzoek’ naar onderzoekscoördinator. Naast mijn werk op school bleef ik ook bezig met iets anders waar ik blij van word: online content en communicatie. Daarin kon ik mijn liefde voor schrijven kwijt. De vaardigheden uit die wereld – denk aan doelgericht communiceren, helder schrijven en snel schakelen – neem ik weer mee terug het onderwijs in. Bijvoorbeeld bij het begeleiden van collega’s of het geven van presentaties.
De combinatie van lesgeven, onderzoek doen en communiceren bevalt mij goed. In de toekomst wil ik mij blijven inzetten voor onderwijs dat is gebouwd op goed onderzoek. Ik zie het als mijn rol om samen met collega’s onderzoek onderdeel te maken van de dagelijkse praktijk, zonder dat het voelt als iets ‘extra’s’. Tegelijkertijd wil ik elke dag weer beter worden in lesgeven, want dat blijft natuurlijk de kern. Ook de komende jaren wil ik me blijven ontwikkelen in het vertalen van theorie naar de praktijk. Of dat nou in een les is, tijdens een teamoverleg of via een online tekst – ik wil dat het begrijpelijk én bruikbaar is. Leren stopt voor mij nooit. Dat zit niet alleen in studiedagen of cursussen, maar juist in samenwerken, uitproberen en elkaar scherp houden. Dat maakt dit vak zó mooi.
Reactie plaatsen
Reacties