
Werkzaam als:
· Groepsleerkracht groep 5 op Basisschool Michiel de Ruyter.
· Taalcoördinator en EDI-specialist op Basisschool Michiel de Ruyter.
· Universitair SchoolOpleider (USO) voor de opleiding PWPO aan de Radboud Universiteit.
Na mijn eindexamens kwam ik in Nijmegen studeren aan de ALPO. Meteen aansluitend startte ik de master Orthopedagogiek. In de masterstage heb ik veel geleerd, maar merkte ik ook dat ik dat ik in de rol van orthopedagoog veel individueel kindcontact had. Hierin miste ik de dynamiek van een groep, waardoor ik na de master graag terugkeerde naar het basisonderwijs als groepsleerkracht.
Al snel kwam ik terecht op Basisschool Michiel de Ruyter. Toen ik hier eenmaal gewend was, was ik zoekende naar nieuwe uitdagingen. Ik wilde graag meer, maar wist niet precies wát. Dat was met regelmaat best frustrerend, want zonder helder doel vond ik het moeilijk om richting te geven aan mijzelf en mijn ontwikkeling.
Door veranderingen in ons team en de komst van een nieuwe schoolleider, kwamen er meer mogelijkheden binnen de school. Samen keken we naar ieders kwaliteiten en wensen en zo werd steeds duidelijker welke kansen er voor iedereen lagen. Ik mocht me ontwikkelen tot taalcoördinator binnen onze school en solliciteerde met succes op de functie als Universitair SchoolOpleider (USO) bij de opleiding PWPO. De rol van de schoolleiding was hierin cruciaal: zij zagen wat ik graag wilde en faciliteerden daar ruimte, tijd en ontwikkelingsmogelijkheden voor.
Zodoende ziet mijn huidige werkweek er als volgt uit:
· Op maandagen werk ik als USO. Omdat docenten op de universiteit niet altijd (recente) praktijkervaring hebben in het basisonderwijs, bestaat de functie van de USO’s: zij kennen de theorie van de universiteit, maar weten ook hoe het er in de praktijk aan toe gaat doordat ze zelf voor de klas staan. Ik begeleid studenten op de stagescholen binnen mijn eigen stichting (Conexus) en sla in die begeleiding de brug tussen theorie en praktijk. Dat ik nu deels voor de universiteit werk, maakt dat ik weer meer getriggerd word om me te verdiepen in literatuur en alle wetenschappelijke inzichten over onderwijs.
· Op dinsdagen ben ik ambulant op mijn eigen school. Hierin krijg ik tijd om onder andere mijn taken als taalcoördinator op te pakken, en steeds vaker word ik bevraagd op didactiek en het EDI-model dat we op onze school toepassen. Het is fijn om mee te kunnen denken over vraagstukken die op groter niveau effect kunnen hebben.
· Op woensdag tot en met vrijdag sta ik als groepsleerkracht in groep 5. Het mooie hieraan vind ik dat ik daadwerkelijk zíé welk verschil je kunt maken voor je leerlingen, wat werkt vanuit de theorie en wat daaruit misschien minder van toepassing is in mijn context (‘Alles werkt ergens, en niets werkt overal’). Bovendien geniet ik van de groepsdynamiek.
De combinatie van deze taken werkt in alle opzichten versterkend. De praktijkervaringen uit de klas zijn verrijkend voor mijn begeleiding aan de PWPO-studenten, en de literatuur vanuit PWPO neem ik weer mee naar beleids- en praktijkkeuzes op onze school. Inmiddels mag ik mijn expertise ook op stichtingniveau inzetten, want samen met een collega-USO geef ik de EDI-training voor onze eigen Conexus Academie. Mooi om te zien dat er zich zo steeds nieuwe kansen voordoen.
Het is fijn om te merken dat mijn schoolleiding, collega’s en de stichting ondersteunend zijn in mijn ontwikkeling. Door deze steun en door de gevarieerde werkweek heb ik (bijna) iedere dag zin in mijn werk!
Reactie plaatsen
Reacties