
Na de pabo ben ik direct voltijds aan de slag gegaan op openbare tweetalige basisschool Passe-Partout, in Rotterdam. Na een korte periode full-time lesgeven in de onder- en middenbouw, merkte ik dat ik verdieping miste. Ik bezocht een aantal open dagen en stuitte zo op de master jeugdliteratuur aan de universiteit van Tilburg. Een zeer interessant programma, dus de keuze was gauw gemaakt. In twee jaar tijd haalde ik zowel mijn pre-master als mijn master. Mijn liefde voor literatuur is daar verder verdiept én ik kwam er achter dat ik de connectie tussen natuur en (jeugd)literatuur erg interessant vond. Dat resulteerde dan ook in een afstudeeronderzoek naar de rol van het noorderlicht in Engelstalige jeugdliteratuur.
Een aantal jaar na het afronden van mijn master ben ik ook begonnen met het schrijven van recensies van jeugdliteratuur. Zo schrijf ik nu voor het online platform Jong Literair Nederland en sinds een aantal maanden ook voor het tijdschrift Kleuterzaken. Het kritisch bespreken van jeugdliteratuur geeft mij veel energie en zorgt ook voor inspiratie bij het voorbereiden van lessen.
Na mijn master jeugdliteratuur wilde ik graag mijn enthousiasme voor lezen verder de school
inbrengen. Gelukkig kon ik gauw aan de slag als taal-en leescoördinator. Een aantal dagen per schooljaar word ik uitgeroosterd om taken rondom taal en lezen uit te voeren. Hierin heb ik al verschillende zaken opgepakt, zoals het vormen van een gezamenlijke visie en het aanpakken van de schoolbibliotheek. Ook heb ik, samen met de leeswerkgroep, een leesclub voor leerkrachten opgericht. Na iedere vakantie komen we bijeen en praten we in kleine groepjes over wat we gelezen hebben. Zo sijpelt het enthousiasme voor kinderboeken steeds meer de klassen in!
Momenteel bevindt de school zich aan de start van een grote ontwikkeling. Het plan is om langzamerhand methodes rondom (begrijpend) lezen los te gaan laten en zo meer samenhang aan te brengen in het onderwijs door middel van jeugdliteratuur. Een spannende, maar vooral interessante ontwikkeling.
In de afgelopen twee schooljaren heb ik, naast mijn werk als onderbouwleerkracht en taal-en leescoördinator, ook één dag per week gewerkt als primor. Ik heb vanuit deze rol praktijkonderzoek uitgevoerd naar meertaligheid, een thema dat zeker aandacht verdient op een tweetalige school. In de onderbouw onderzocht ik manieren om meertalige en anderstalige leerlingen beter te signaleren én te voorzien van een passend aanbod. Voor de school heeft het traject blijvende veranderingen opgeleverd, zoals een gerichte screening bij aanmelding en duidelijkheid over het aanbod voor deze groep kinderen. Deze periode heeft mij persoonlijk ook veel gebracht: naast het grondig kunnen verdiepen in het onderwerp, heeft het mij ook in contact gebracht met collega’s binnen en buiten de stichting. Daarnaast heb ik ook mijn onderzoeksvaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Een win-winsituatie!
Reactie plaatsen
Reacties